Reklama
 
Blog | Petr Verosta

Hazard: Regulace nebo prohibice, to je oč tu běží…

Podle čeho se rozhodují komunální politici k té či oné variantě regulace hazardních her? Co udělají nerizikoví a patologičtí hráči v případě prohibice a co v případě regulace? Co lze vůbec pro zdravou společnost udělat? Komunálním politikům není co závidět...

Obce a města v České republice mohou od dubna 2013 díky dvouletému šetření povolovacího procesu hracích přístrojů, návodu právního postupu Kanceláře veřejného ochránce práv, podání komunální ústavní stížnosti a nálezu Ústavního soudu regulovat na svém území provozování kasin a hracích přístrojů. Dále nemohou regulovat sázkové kanceláře, které mají obdobný závislostní potenciál jako všechny ostatní druhy her.

Aktivisté, kteří si klamně přisuzují zásluhy za tato práva, komentujíc jen práci jiných a dotujících do veřejnosti a médií nepravdivá a hrubě zkreslená data o ČR jako ráji hazardu, se snaží zmanipulovat komunální politiky, aby vymýtili jen a pouze hrací přístroje prohibičními vyhláškami. Jen tak prý zachrání spousty rodin, lidských životů… „Když se zatáhne rolety, slunce zmizí…“

Kdyby byla nabídka sázkových her v ČR jako v jiných vyspělých zemích Evropy a světa, měli by aktivisté skutečně těžkou hlavu. V zemích Evropy mimo stovek tisíc hracích přístrojů jsou také stovky kasin, stovky Bingo hal, poker se volně hraje v barech a klubech o malé i velké peníze, kursové sázky lze sázek v kancelářích, online terminálech i na internetových stránkách. Zejména jsou zde povoleny online internetové sázkové portály, které nabízejí hrací přístroje, stírací losy, kasinové hry, bingo, kursové sázky a další hry 24 hodin / 365 dnů komukoliv, kdo má chytrý mobilní telefon, tablet či počítač. A jedna otočka automatu je od EUR 0,50 až EUR 500,00!!!

Reklama

Na rozdíl od ČR mají vyspělé evropské země k dispozici pravidelná data o účasti veřejnosti na sázkových hrách. Ty hovoří v populaci o více než 92 % nerizikových hráčích, kteří zejména tvoří daňové výnosy. Pak hovoří o 5,5 % rizikových a 1,8 % problémových hráčích, kteří hrají jedním ze tří rizikových způsobů, mají již menší či větší problémy v souvislosti s nadměrným hraním, ale není u nich přítomna duševní porucha. Nakonec 1 % tvoří patologičtí hráči, kteří jsou pro vznik duševní poruchy determinováni.

Rizikové a problémové hráče, resp. jejich nadměrný způsob hraní, lze ovlivnit. Patologické hráčství se vyskytuje stejně jako jiné závislosti v populaci vždy, a bohužel ovlivnit nelze! Navíc se patologičtí hráči léčit nechtějí, o pomoc se v ČR ročně obrací do 2 % z odhadovaného počtu.

Závislost je přirozená lidská vlastnost. Patologická závislost, tzn. postupné upřednostnění jednoho procesu na úkor životně a sociálně důležitých procesů a hodnot, se týká skupiny osob, které trpí duševními poruchami, poruchami temperamentu, poruchami v psychosociálním vývoji, po traumatech… Je pak lhostejno, zda následkem je alkoholismus, tabakismus, hráčství, nakupování, hraní her či užívání drog.

Jak se tedy obce mají stavět k regulaci, aby reálně ovlivnili sociální dopady? Předně rozhodovat se podle populistických mediálních článků či klientelistických dohod s místními provozovateli či pro zisk politických preferencí je nejen nezodpovědné, ale nevede k očekávané pozitivní změně.

Cestou může být např. zjištění reálných faktů o statistice kriminality a přestupků, o počtu provozoven, druzích a počtech hracích přístrojů, o počtu léčených patologických hráčů v obci, o počtu požadavků na využívání sociálních služeb v souvislosti s řešením dopadů hráčství, zohlednění sousedství s budovami či místy zvláštního významu, a dalších dat, které by poskytly územním samosprávám vstupní analýzu a odborný podklad pro rozhodnutí, jak a kde regulovat.

Následně na to mohou obce přijmout regulační vyhlášku a stanovit konkrétní místa, kde provozování hracích přístrojů lze považovat za únosné. Ve vyspělých zemích dále zasahují i do provozních podmínek, např. regulací reklamy, bezpečnostními opatřeními, preventivními tiskovinami pro hráče, povinným školením obsluhy apod. V ČR tento soubor představuje projekt ProGam.cz a ProblemGambling.cz.

Kdyby územní samosprávy měly regulovat všechny zdroje rychlých odměn závislostního chování predisponovaných, musely by podle aktivistického radikálního řešení zavřít všechny hospody, trafiky, herny, kasina a sázkové kanceláře, zamezit hraní na internetu…

Jak by reagovala společnost na takové zákazy? Jednoduše tak, jak to lze pozorovat v zemích, kde k takovým experimentům skutečně došlo. Černá výroba a distribuce alkoholu, cigaret, černé herny s automaty, pokerem a kasinovými hrami, online kasina v daňových rájích bez legální licence…

Poptávka společnosti zůstane neovlivněna, stejně jako výskyt závislých osob. Stejné chování lze pozorovat na drogové scéně. Návykové látky však ovlivňují velmi destruktivně zdravotní stav všech uživatelů, proto je prohibiční celosvětový přístup zcela na místě.

Obce mohou zjistit fakta ze svého území, na základě kterého se rozhodnout o konkrétním regulačním opatření, které může obsahovat i poměrně tvrdá provozní opatření a účinek regulace periodicky vyhodnocovat. Jedná se o koncepční a dlouhodobé řešení a dobrou praxi ze zahraničí.